Opsporing verzocht

Opsporing verzocht.

September 2019 – terwijl we genoten van de laatste warme zomerdag, was dit het moment voor de Galerie Leidsche Lente om het startschot voor een nieuw seizoen te geven. Naast lancering van het magazine wordt dit ook altijd gevierd door een feest voor de vrienden met de combinatie om in te schrijven voor de exposities in het komende jaar.  

Gemoedelijk, gezellig, lekker gegeten en in goed gezelschap. Daarnaast nog onverwachts een leuke rondleiding gehad bij één van de deelnemende kunstenaars.

Tot slot nog genieten van een heerlijk kopje koffie in het drukbezochte restaurant/café om na een geslaagde avond dan toch eindelijk mijn schilderijen in te gaan laden voor hun thuisreis.

Aangekomen in de expositieruimte liet ik mij onderdompelen in de verschillende soorten kunstwerken, die riepen om aandacht. Tot ineens alles vervaagde door een groot wit vlak, wat direct een verschrikking in mij omhoog riep. “Light anno 1926” was verdwenen.

Een bizar gevoel omdat dit het laatste is wat je verwacht. Gekscherend wordt er wel eens gezegd dat wanneer je werk wordt gestolen, dit een compliment is. Deze mening deel ik op dit moment nog niet.

Opsporing verzocht.

Light anno 1926

Het werk was onderdeel van een serie over licht. Hierin heb ik me laten leiden door dit weliswaar alledaags fenomeen, waarin voor mij zoveel meerdere lagen zijn te ontdekken. Een onderwerp dat zelf niet tastbaar is, maar wel zichtbaar is te maken. Een verhaal kan vertellen zonder woorden, zoals over het tijdstip of het seizoen. Overwegingen, gedachten en verdiepende vragen over dit voor mij boeiende onderwerp. Het licht als stille getuigen in ons leven.

“Light anno 1926” was een ode aan mijn vader. Wanneer ik aan hem denk, dan komt “ons” schuurtje in mijn gedachten. Dingen van hem leren, zoals een fietsband plakken tot het zagen van hout. Ik hoor zijn zachte stem nog, hoewel ik niet zeker meer weet hoe de klanken klonken. “Zachtjes duwen, niet trekken” – voel de nerven van het hout. De donkere muren van het schuurtje waren een mooie omsluiting van het licht waardoor er in mijn beleving een knusheid was. Deze associaties kwamen sterk omhoog toen ik mocht bivakkeren op deze bijzondere locatie.
Daarnaast vragen in mezelf over hoe het licht was in het geboortejaar van mijn vader 1926. Is er verschil meetbaar in het licht destijds in vergelijking met nu? Is licht te vergelijken met “back to the future”?

Werk Mariska de Kok 30 x 40 cm titel: “Light anno 1926”

Terug naar mijn vader. Op later leeftijd is hij ook daadwerkelijk het licht in zijn ogen kwijt geraakt. Dat maakte zijn belevingswereld totaal anders dan wij die kunnen zien. Dit heeft mij vaker stil doen staan en bewust gemaakt dat je ook door geluid, geuren en tastzin op een bepaalde manier kan zien.

In het gezelschap van mijn overwegingen en herinneringen aan de warme momenten met mijn vader heb ik dit werk gemaakt. Mijn emoties en gevoel vertaald in de penseelstreken op dat moment.

Om precies in woorden te vatten hoe dat voelt en nu precies werkt, vind ik lastig en is eigenlijk ondergeschikt. Het gaat om kijken, ervaren en voelen. Ondanks dat hij er fysiek niet meer is, voelt hij juist op dat moment heel dichtbij. De manifestatie van dit alles zat voor mij in het werk “Light anno 1926”.

Wat nu?

De vraag is wie en vooral waarom iemand dit werk heeft meegenomen. Het is vrij “bruut” uit zijn lijst gehaald. Dit werk was zoals gezegd onderdeel van een serie, die ik juist speciaal op twee latten had vastgeschroefd. Één omdat dit makkelijker waterpas is op te hangen en twee ter voorkoming dat iemand dit gemakkelijk mee zou kunnen nemen. Niet bedenkend dat iemand zich vrij voelde om het werk uit de lijst te wrikken. Ik mag hopen dat hij / zij in ieder geval het schilderij zo kan waarderen, dat het de moeite die is genomen, waard is.

Diana, de eigenaar van deze galerie heeft alles in het werk gesteld om er achter te komen wat er nu uiteindelijk is gebeurd. Uren camerabeelden zijn bestudeerd. Zoals wel vaker blijkt dat dan net de specifieke hoek niet in beeld staat. De praktische zakelijke volgende stap in dit geheel is de verzekering. Zoals ook vaker is gebleken, blijkt deze nu net weer een clausule te hebben, waardoor er niets wordt vergoed.

Wat nu ? Ik kan en mag het hier toch bij laten zitten?!

Opsporing verzocht!

Opsporing verzocht ….. Ja het werk is belangrijk voor mij. Mijn intentie in het werk is nog kostbaarder en dit is niet te vangen in geld. De werkelijke waarde van dit werk zit vooral in het maken en de overwegingen, het stilstaan. De manifestatie op het paneel is het bijproduct van deze gedachten. Wanneer ik schilder, maak ik iets van binnenuit, gebaseerd om iets wat mij fascineert, of bezighoudt.

Het schilderij moet ergens zijn. De drager van mijn overdenkingen aan mijn vader gevat in penseelstreken met de titel: “Light anno 1926”. Ik ben vooral heel benieuwd waarom iemand dit werk heeft mee genomen? Wat is het vervolg in dit verhaal? In welk licht hangt het nu? Vandaar mijn oproep en dat is: Opsporing verzocht!

Serie Light door Mariska de Kok
close

Subscribe to my dairy.