Kunstenaar legt ziel bloot

Foto: Mariska de Kok portretteerde haar hartsvriendin Annette op paneel. Haar werk maakte afgelopen weekend deel uit van de tentoonstelling ‘Het Weekend van het Portret’. “Als het een beetje bij mij kriebelt weet ik dat een werk goed is.”

Artikel in Weekendkrant door Ingrid Langeveld van Boek Molendwars

Kunstenaar Mariska de Kok legt ziel bloot in portretten Katwijk aan zee

Schilderen, tekenen en mensen. Drie woorden die onlosmakelijk verbonden zijn met Mariska de Kok. De beeldend kunstenaar uit Katwijk aan Zee is verslaafd aan het schilderspenseel en aan het potlood, maar vindt het boven alles ‘gewoon heel leuk’ om naar mensen te kijken en die op doek te portretteren. Haar uitzonderlijk werk ‘Annette – Epiloog’, een portret in de stijl van Rembrandt van Rijn van haar liefdevolle vriendin Annette, was één van de 104 schilderwerken die uit meer dan vijfhonderd inzendingen werden geselecteerd voor de vierde editie van het Weekend van het Portret. Afgelopen weekend was de tweejaarlijkse tentoonstelling, georganiseerd door de Stichting De Nederlandse Portretprijs, te zien in Loods 6 in Amsterdam. “Mensen zelf vind ik heel boeiend, heel geweldig. Ik ben gewoon verliefd op ze, op het verhaal zonder woorden.”
door Ingrid Langeveld

Om haar mondhoeken speelt een lachje. Heerlijk vindt de praktisch ingestelde en levenslustige De Kok het om kunstenaar te zijn, af en toe te leven als een kluizenaar en gefocust bezig te zijn in haar atelier aan huis aan de Boulevard én op het Katwijkse strand. Als kleuter was ze altijd al gek op tekenen. Urenlang zat ze gebogen over het tekenpapier en deed dikwijls mee aan tekenwedstrijden. “Ik was nieuwsgierig hoe dingen in elkaar zitten”, duidt de in Delft geboren (1966), maar in Poeldijk opgegroeide De Kok haar wording. “Geboeid om dingen te ontdekken.” Toch was een bestaan als kunstenaar niet bepaald een vanzelfsprekendheid. Na haar middelbare schoolopleiding volgde ze een opleiding Entertainment, woonde diverse keren tijdelijk in het buitenland en combineerde allerlei banen met het creëren van eigen werk. Totdat ze serieus in de les ging bij verschillende kunstenaars en alle puzzelstukjes op zijn plek vielen. En wel zo dat De Kok sinds 2003 zelf schilder- en tekencursussen geeft, varend op de leermethode van de Amerikaanse kunstlerares Betty Edwards. “Iedereen kan leren tekenen of schilderen”, is de Katwijkse, die uitblinkt in impressief werk met een emotionele lading, serieus.
Dat ‘gevoelsmens’ De Kok houdt van zeezichten met schuimkoppige golven en Hollandse luchten én van mensen, is terug te zien op haar schilderijen die de wanden van haar atelier sieren. Vrolijk stemmend, maar ook hartbrekend werk dat niemand onberoerd laat en is om van te watertanden. Doeken met verfijnde penseelstreken die het ware karakter van de geportretteerde naar voren laten komen. “Feitelijk hoort een schilderij een afspiegeling te zijn van wat je binnen ervaart”, zegt De Kok. Vuur, frustratie, melancholie, liefde en verdriet. Begrippen die de Katwijkse genadig in haar portretten weet vast te leggen. “In mij binnen moet het inspireren door datgene wat ik buiten opsnuif.” Volgens de Katwijkse is iedereen ‘hartstikke’ mooi. “Wij zijn allemaal zo verschillend”, knipoogt ze. “Soms ontroerd dat me zelfs.” Geraakt door de pech die haar inmiddels overleden hartsvriendin Annette – van wie ze het uitverkoren portret maakte en op wie ze letterlijk kon bouwen als een diehard fan maar wel met een onbevangen en kritisch oog op haar werk – trof, zochten samen afleiding om een bizarre tijd door te komen. “Annette model, ik schilderen. Samenzijn in stilte”, omschrijft De Kok die bijzondere momenten waarin ze van alles bespraken zonder elkaar in de ogen te kijken. “Onze gesprekken tijdens het schilderen, haar uitbundige schaterlach én haar eergevoel wanneer ze zou weten dat ‘Annette – Epiloog’ deel uitmaakt van het Weekend van het Portret, zijn voor mij voelbaar in het werk. Voor nu is het even stil, oorverdovend stil.”
Foto: Mariska de Kok portretteerde haar hartsvriendin Annette op paneel. Haar werk maakte afgelopen weekend deel uit van de tentoonstelling ‘Het Weekend van het Portret’. “Als het een beetje bij mij kriebelt weet ik dat een werk goed is.”
**